Koronavirusepidemia toi muutoksia palveluihin

Tuusulan palvelut siirtyivät pikavauhtia verkkoon ja someen

Korona ajoi Tuusulan kunnan palvelut pikavauhtia verkkoon, someen ja etäyhteyksien päähän, mutta työt eivät työntekijöiltä päättyneet. Kunnassa on tehty paikoin jopa pitempää päivää, jotta asukkaiden palvelut toimisivat myös poikkeusaikana.

Tuusulan museoon kuuluu kaikkiaan viisi museokohdetta. Museolla huolehditaan myös kunnan kulttuuriympäristöstä sekä laajoista taide- ja kulttuurihistoriallisista kokoelmista tietopalveluineen. Lisäksi tuotetaan kulttuurikasvatussuunnitelman mukaisia opetuspalveluja ja tehdään monenlaista yleisötyötä museoseinien ulkopuolellakin.

− Korona laittoi oikeastaan kaiken uusiksi. Teemme nyt paljon ylimääräistä työtä, kun yritämme luoda ratkaisuja, joiden avulla kuntalaiset pääsevät poikkeustilan aikana tutustumaan edes osin jo olemassa oleviin mutta suljettuihin näyttelyihimme, toteaa Tuusulan museon viestintäkoordinaattori Tarja Kärkkäinen. − Samaan aikaan jatkamme ensi kesän näyttelyiden ja tapahtuminen suunnittelua. Vaikeaksi työn tekee, kun emme tiedä, millaiseksi kesä muodostuu.

Esimerkiksi Erkkolan Maailma sotkan munasta -verkkonäyttelyssä on jo mahdollista tutustua 10 näyttelyn teokseen digitaalisesti, ja kunnassa on järjestetty ensimmäiset virtuaaliset tapahtumat.

Korona-aika voi olla nuorille haasteellinen

Nuorisotoimessa korona-aikaa eletään ris-tiriitaisin ajatuksin.

− Toisaalta Itä-Uudenmaan poliisilaitok-sen kanssa yhteistyössä toteutetun Pysy kotona -kampanjan avulla muistutamme yhä nuoria, että tilanne on oikeasti vakava, ja isoissa kaveriporukoissa liikkuminen ei ole viisasta, kertoo alueellisen nuorisotyön esimies Matti Kemppainen.

− Samaan aikaan olemme huolissamme yksin jäävistä nuorista. Tämä aika ei ole nuorille helppo. Yritämme siksi tarjota heille verkon kautta kiinnostavaa tekemistä sekä mahdollisuuden viettää aikaa yhdessä.

Kaikkien Tuusulan nuorisotalojen toiminta rullaa poikkeusaikana normaalisti, mutta toiminta on siirretty verkkoon erillisen sovelluksen alle. Siellä toimivat myös kunnan nuorisotyötekijät some-kanavien lisäksi.

Kemppainen näkee digitalisoitumisessa kuitenkin hyviäkin puolia.

– Olemme tavoittaneet jo nyt meille uusia asiakkaita. Lisäksi yhteydenotto somen kautta voi olla monelle nuorelle jopa helpompi tapa lähestyä nuorisotyöntekijää.

Teksti: Minna Luoma

Lue koko asukaslehti tästä!