Tuusulan yritysasiamies Toni Popovic näkee koronakriisissä myös mahdollisuuksia

Tuusula tukee yrittäjiään

Tuusulan alueella on lähes kolmetuhatta yritystä. Ne tuottavat muun muassa elintarvikkeita ja monenlaisia palveluita sekä alueen asukkaille että Tuusulassa vieraileville kotimaisille ja ulkomaalaisille matkailijoille.

Koronapandemia vaikuttaa alueen yritysten toimintaan – toisiin välittömästi, toisiin myöhemmin esimerkiksi alihankkijoiden tuotantovaikeuksien vuoksi. Tuusulan yritysasiamies Toni Popovic arvioi, että yrittäjiä koettelevan kriisin vaikutukset kuntalaisten hyvinvointiin ja mielenterveyteen sekä kunnan talouspohjaan tulevat olemaan pitkäkestoisia.

Tuusulassa työskennelläänkin nyt kiivaasti alueen yritysten ja työpaikkojen pelastamiseksi. Kunta tukee yrittäjiään tarjoamalla helpotuksia omistamiensa tilojen vuokranmaksuun. Helpotuksia voi saada, jos koronaepidemia vaikuttaa liiketoimintaan tai vuokratun tilan käyttöön. Kunta myös myöntää työ- ja elinkeinoministeriön harkinnanvaraisia toimintatukia yksinyrittäjille – tietoa hakumenettelystä löytyy heti haun avauduttua kunnan verkkosivuilta kohdasta ”elinkeinot ja yrittäminen”.

Lisäksi Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy eli Keuke on avannut alueen yrittäjille päivystävän kriisineuvontapuhelimen.

Yritysasiamies Toni Popovic kannustaakin alueen yrittäjiä hyödyntämään nyt kaiken saatavilla olevan avun.

Luovuutta luovuttamisen sijaan

Kaikki yritykset eivät suinkaan ole häviäjiä koronakriisissä. Yritysasiamies Toni Popovic arvioi, että ainakin digitaalisia palveluita tarjoavat yritykset voivat pärjätä tässä kriisissä. Hän rohkaisee alueen yrittäjiä miettimään, mitä asioita voisi alkaa tehdä uudella tavalla, mahdollisesti digitaalisemmin. – Ihmiset ovat kyllä valmiita muuttamaan toimintatapojaan, Popovic kannustaa.

Kriisin hetkellä luovia ratkaisuja on nähty muuallakin kuin digiympäristössä, kun yritykset ympäri Suomen ovat keksineet keinoja vastata muuttuneeseen kysyntään. Desinfiointiaineita pakataan olutpulloihin ja suksivoidetuubeihin, ja aiemmin ammattilaiskäyttöön tuotteita tehnyt yritys valmistaa nyt tuotteita kuluttaja-asiakkaille. Tuusulalainen konditoria- ja leipomoyrittäjä Toni Rantala keksi tarjota tuotteitaan K-Citymarket-kauppiaalle myytäväksi. Kauppias paitsi otti konditoriatuotteet myyntiin, myös tarjosi jakelukanavansa muiden alueen pienyrittäjien käyttöön.

Kriisissä piilee mahdollisuuksia tällaiseen uuteen liiketoimintaan ja uudenlaisiin yhteistyökuvioihin, jos vain pystyy irrottautumaan vanhoista ajattelumalleista ja toimintatavoista.

– Nyt jos koskaan on tilaisuus tavoittaa kokonaan uusia asiakasryhmiä, Toni Popovic sanoo.

Kuntalaiset yrittäjiensä tukena

Erilaiset tukimuodot auttavat yrittäjiä selviytymään taloudellisesti, mutta myös kuntalaisilla on roolinsa yrittäjien apuna. Tuusulan kunnan #hamstraafiksusti-kampanja kannustaa kuntalaisia tarkastelemaan omia kulutusvalintojaan paikallisten yritysten näkökulmasta.

– Moni ei tiedä, mitä kaikkea omalla alueella tuotetaan. Nyt onkin hyvä hetki tutustua paikalliseen tarjontaan ja tukea alueen yrityksiä, Toni Popovic vinkkaa.

Kuka tahansa kuntalainen voi osoittaa tukensa esimerkiksi kirjoittamalla suosituksen yrityksen Facebook-sivulle tai suosittelemalla yrityksen tuotteita tai palveluita tuttavilleen. Taloudellisen tuen ohella yrityksissä otetaan nyt kiitollisina vastaan kaikenlainen kannustus.

– Yrittäjät ovat ihmisiä siinä missä me kaikki. Hekin ovat huolissaan tulevaisuudestaan, Popovic sanoo.

Teksti: Liina Hurri

Lue koko asukaslehti tästä!